بزرگ ترین مرجع دانلود بازی و انیمیشن
۱۳٩٢/٢/٢٧
نقد و بررسی Dishonored ... نظرات() 

 

در این لحظات با شما هستیم با یکی از نقد و بررسی بازی ها و آن هم Dishonored است در این بازی تمامی داستان مورد بررسی قرار می گیرد و شما را ساعت ها با این مقاله سرگرم می کند امیدوارم تا آخر این نقد با ما همراه باشید

 

 

وقتی بزرگان با دست پر می آیند !

بعضی از سازنده ها به جای اینکه ایده و نوآوری جدیدی را خلق کنند, دست به الهام برداری از عناوین دیگر می زنند, این در حالی است که همیشه یک قانون نانوشته در دنیای بازی های کامپیوتری است که می گوید, الهام برداری درست و به جا از ایده های یک بازی دیگر خیلی بهتر از این است که خود بخواهیم, ایده ی جدیدی را خلق کنیم اما در پیاده سازی آن شکست بخوریم. Dishonored جدیدترین عنوان استودیوی کم کار و تقریبا ناشناخته ی Arkane نیز همین رویه را پیش گرفته است اما با این تفاوت که به جای یک ایده چندین المان موفق بازی های دیگر را در کنار نوآوری های خود قرار داده است و قصد دارد تا عنوانی جاه طلبانه را روانه ی بازار کند. جاه طلبانه از این لحاظ که المان ها و مکانیک های بازی و ادعای سازندگان در زمینه ی آزادی عمل و همچنین با توجه به نمایش هایی که از بازی دیده ایم , فوق العاده است. سران Arkane می خواهند کاری بکنند که بدون شک قبل از این کس دیگری موفق به انجام آن نشده است. از طرفی طراحی و عملی کردن این ایده ها در کنار هم که در ادامه در مورد آنها صحبت خواهیم کرد Dishonored را تبدیل به عنوانی می کند که تجربه ای متفاوتی را در بر خواهد داشت اما در آن روی سکه, عملی نشدن این المان ها در کنار یکدیگر شکست سختی را به همراه خواهد آورد, همه اینها در حالی است که با نگاهی به نام هایی که در لیست سازندگان بازی به چشم می خورد می توان افرادی همچون هاروی اسمیت سازنده یDeus Ex و Thief, ویکتور آنتونوف طراح شاهکاری به نام Half Life 2 و رف کولانتیونو موسس Arkane را دید, که نام این اشخاص بدون شک می تواند کمی از اضطرابمان در رابطه با عدم موفقیت این عنوان را کم کند, اما آیا همیشه دور هم جمع شدن بزرگان دلیلی بر موفق بودن یک بازی است ؟

 

وقتی همه چیز بوی انتقام می گیرد

داستان Dishonored در یک شهر صنعتی به نام دان وال ( Dunwall) اتفاق می افتد و زندگی محافظ مخصوص و حرفه ای ملکه ی شهر یعنی Corvo Atano را به تصویر می کشد. کوروو برای مدت ها محافظ قابل اعتماد ملکه بوده است,, اما همه چیز به همین شکل باقی نماند , ملکه به قتل می رسد و قتل او به گردن کوروو می افتد, و او را به اتهام قتل ملکه به زندان می اندازند. کوروو در زندان با فردی به نام The outsider آشنا می شود,The outsider که شخصیت مرموزی دارد از قدرت های ماوراطبیعه ای بهره می برد,The outsider با دادن تعدادی از قدرتهای جادویی اش به کوروو, این شانس را به او می دهد تا بتواند از زندان فرار کند تا علاوه بر اثبات بی گناهی اش انتقام اش را نیز از Lord Regent که سردسته ی کسانی می باشد که برای او پاپوش دوخته اند را بگیرد. کوروو با بهره گیری از این قدرت ها از زندان می گریزد, اما کوروو دیگر آن محافظ افسانه ای ملکه نیست, اکنون او به علاوه ی قدرت های جسمی و مهارتهایش در استفاده از سلاح های مختلف, دارای قدرت های جادویی فراوان دیگری نیز می باشد که او را از آن محافظ, تبدیل به سوپر اساسینی کرده که نفرت و انتقام تمام وجودش را فراگرفته است, کوروو که روزی جز مورداعتماد ترین افراد کشور محسوب می شده , اکنون تبدیل به فراری ای ملقب به قاتل ملکه شده است , اما او مصمم است تا علاوه بر گرفتن انتقامش, بی گناهی خود و وفاداری اش را به کشورش اثبات کند.

 

Dishonored در پایتخت مجموعه جزایر The Isles یعنی Dunwall به وقوع می پیوندد, همان طور که می توان از عکس ها و نمایش های بازی فهمید, طراحی وModeling شهر از روی بناهای تاریخی دهه ی ۱۸۰۰ و ۱۹۰۰ لندن همراه با تغییراتی گرفته شده است. شهری که در آرامش به سر نمی برد و توسط قدرتی ستم گر که بعد از ملکه روی کار آمده است, رهبری می شود.از طرفی دان وال از لحاظ پیشرفت تکنولوژی با زمان خودش تضاد های بسیاری دارد, به طوری که پیشرفت تکنولوژی به صورت ابزار و ماشین هایی عجیب در همه جای شهر دیده می شوندو حتی سربازان حکومت نیز از آن بهره می برند. اما بدون شک مهمترین چیزی که شهر را از آن حالت زیبای اش بیرون آورده و آرامشش را گرفته است, مربوط به شیوع بیماری طاعونی می شود که در کل دان وال فراگیر شده, و این مسئله باعث کشته شدن بسیاری از مردم فقیری شده است که دور از امکانات زندگی می کنند, از طرفی دیگر طاعون به صورتی فراگیر شده که زندگی ثروتمندان را با اینکه در مناطق امن زندگی می کنند را با خطر ابتلاع به این بیماری مواجعه کرده است. مبتلا شدگان به این بیماری به عنوان Weepers شناخته می شوند, انسان هایی که به جای اشک از چشم هایشان خون خارج می شود, این در حالی است که افراد مبتلا می توانند برای دیگر شهروندان مشکل ایجاد کنند از این سو دولت با در نظر گرفتن طاعون به عنوان یک بهانه آنها را می کشد, و این کار توسط سربازانی به نام Tallboy ها صورت می گیرد. طراحان در واقع دان وال را از روی طرز تفکرشان از یک دنیای استیم پانک طراحی کرده اند و می توانید با نگاهی به گوشه گوشه ی شهر نشانه های استیم پانکیDishonored را لمس کنید, محیط غم زده و تاریک, کارخانه هایی که دود حاصل از فعالیتشان آسمان دان وال را سیاه کرده است, طاعونی که از آن به عنوان نقطه ی اصلی داستان یاد می شود و در ادامه نماد های این بیماری که به صورت موش, سگ و انسان های ترسناک در خیابان ها دیده می شوند, همه نشان از دنیای دارد که امید در آن مرده است و مردم آن به دلیل مشکلات فراوانی همچون نبود آب و غذا و درمان همانند زامبی ها به جان هم افتاده اند. به علاوه ی این با نگاهی دقیق تر به دنیای Dishonored می توانید به بسیاری از نکات مختلف بازی هایی همچون Bioshock, Deus Ex و Fable که از آنها در طراحی محیط این عنوان استفاده شده است, پی ببرید.

 

وقتی موش ها حاکم شهر می شوند

Dishonored یک بازی اول شخص با محوریت مخفی کاری است, قابلیت ها و طراحی محیط بازی نیز به طوری می باشد که اولین انتخاب شما را تبدیل به مخفی کاری می کند, اما این مسئله به این معنا نیست که هیچگونه اکشنی در بازی وجود ندارد, بلکه شما این آزادی را خواهید داشت تا هرگونه که مایل هستید, هرمرحله را به پایان برسانید, چیزی که این روزها صدایش از بازی های زیادی بیرون می آید, و یکی از آنها نیز عنوان بعدی IO Interactive یعنی Absolution می باشد. اما آیا این آزادی عملی که سازندگان Dishonored از آن سخن می گویند, واقعا جان مایه ی بازی را تشکیل داده است و یا تنها در یک شعار باقی مانده, باید گفت طبق نمایش هایی که از بازی بخصوص در خلال E3 2012 منتشر شد, سران Arkane خیلی هم بی راه نگفته اند و با توجه به Sandbox گونه بودن مراحل, این قابلیت به بازیباز داده شده است , تا علاوه بر انتخاب نوع پیشروی اش, چگونگی کشتن هدف را نیز طبق سلیقه ی خودش برنامه ریزی کند. در Dishonored هرمرحله بخش وسیعی از محیط ها را شامل می شود و همانند بسیاری از دیگر بازی ها تنها به یک روند خطی ختم نمی شود, هر مرحله شامل خیابان ها , ساختمان ها و به طور کلی لوکیشن های متعددی است که می توانید, با گشت و گذار در آن ها چگونگی به پایان رساندن اهداف خود را طراحی کنید, که این موضوع مسلما در تجربه ی بازی بسیارتاثیرگذار خواهد بود و ارزش تکرار بازی را نیز به شدت بالا خواهد برد. در ادامه نیز پس از اتمام هر مرحله به یک هاب مرکزی بازخواهید گشت, تا کارهایی نظیر آپگرید قدرت ها و خرید اسلحه هایتان را انجام دهید.

 

یکی از نکات جالب بازی مربوط به سیستمی به نام ” Chaos” می شود, اگر تاکنون تصور می کردید که انتخاب مخفی کاری و یا اکشن تنها باعث تغییراتی در ریتم بازی می شود, اشتباه می کردید , زیرا این سیستم در Dishonored اعمال خوب و بد شما را مورد بررسی قرار می دهد و با توجه به تصمیماتی که در قسمت های مختلف بازی اعم از چگونگی کشتن اهداف و نوع پیشرویتان , تغییرات خاصی را در بازی اعمال می کند.در واقع دنیای بازی با توجه به خسارت های کوچک و بزرگی که به آن وارد می شود, تغییر رویه می دهد, برای مثال اگر شما در کشتن هدفی طوری عمل کنید که به نظر بیاید او خودکشی کرده و یا بر اثر تصادف مرده است با زمانی که شما او را علنی به قتل برسانید, تفاوت خواهد داشت, و این موضوع برای مثال ممکن است که باعث شود دولت برای مبارزه با چنین قتل هایی, تهمیداد مختلفی مثل اضافه کردن سربازان نگهبان بیشتری را در نظر بگیرد.

 

تاکنون از چندین قدرت جادویی که توسط The outsider در اختیار کوروو قرار گرفته , رونمایی شده است, قدرت های ماوراطبیعه ای که ممکن است در هنگام عرضه ی بازی نیز بیشتر از اینها شوند. اما باید به این نکته اشاره کنم که طبق گفته ی سازندگان شما در هر لحظه تنها قادر هستید حداکثر از سه قدرت استفاده کنید , تا با توجه به این مسئله بالانس کافی بین قدرت شما و دشمنان رعایت شود. قدرت های ماوراطبیعه ی کوروو دارای جادو های مختلفی می شوند, که ممکن است تعدادی از آنها را به شکلی مشابه در بازی های دیگر دیده باشیم و تعدادی دیگر نیز مثل ” Possession” تنها اختصاص به این عنوان دارند.از قدرت هایی که تاکنون معرفی شده اند می توان به ” Dark Vision” اشاره کرد, جادویی که کوروو را قادر می سازند همانند چیزی مثل Detective mode بتمن پشت اجسام و دیوار ها را ببیند, ” Blink” دیگر قدرت اوست, که این توانایی را به او می دهد تا مسیر کوتاهی را با سرعت بسیار بالایی بپیماید, اما در مورد جادوی ” Devouring Swarm” بگویم, که کوورو با استفاده از آن دسته ای از موش های مرگباری که مبتلا به طاعون هستند را فرا می خواند و به جان دشمنان می اندازد. دیگر جادویی کوروو ” Wind Blast” نام دارد و همان طور که می توان از نامش هم حدس زد پس از استفاده امواج قدرتمند هوا را به همراه می آورد, از سویی دیگر کوورو با استفاده از جادوی” Time Bend” این قابلیت را دارد تا برای ثانیه هایی زمان را به طور کامل نگاه دارد. یکی از کاربردی ترین جادو ها “Shadow Kill” نام دارد و شما را قادر می سازد تا دشمنان را تبدیل به خاکستر کرده و دیگر زحمت مخفی کردن جنازه ی آنها را نکشید. اما باید در مورد جالب و منحصر به فرد ترین قدرت جادویی بازی اشاره کرد که ” Possession” نام دارد, قابلیتی که با استفاده از آن می توانید وارد بدن, موجودات مختلفی نظیر موش, ماهی و حتی انسان ها شوید و حرکات شان را از دید آنها کنترل کنید, اما چیزی که باید مورد توجه قرار داد این است که کشته شدن موجودی که وارد جلدش شده اید, مساوی است با مرگ شما. در این بین قدرت های دیگری نیز نظیر “Feather” و “Healing” وجود دارند که به ترتیب با استفاده از آن می توانید بعد از پریدن از ارتفاع بلندی آسیبی به شما وارد نشود و اگر دچار آسیبی شده اید جادوی Healing زخم هایتان را التیام می بخشد.

 

این در حالی است که شما قادر خواهید بود که با استفاده از سلیقه ی خود, با ترکیب هرکدام از این قدرت ها با یکدیگر کار های مختلفی را انجام دهید, برای مثال شما می توایند برای پیمودن مسافت های زیاد از روی یک ساختمان تا بعدی, بعد از پرش, قدرت “Blink” را به کار ببندید و به سرعت به مقصد برسید و یا می توانید با وارد شدن به داخل بدن هدف مورد نظر, او را به نزدیکی لبه ی پرتگاهی نظیر پنجره برده, سپس پس از بیرون آمدن از جلدش با ایجاد یک ” Wind Blast” به او کمک کنید تا خود کشی کند !!

 

البته ناگفته نماند که شما نمی توانید راه و بی راه از این قدرت ها برای مبارزه بهره بگیرید بلکه این جادو ها دارای نوار ظرفیتی هسستند , که استفاده از هرکدام , از مقدار نوار می کاهد. از طرفی شما این توانایی را دارید تا به سبک بازی هایی نقش آفرینی با جمع آوری مانا جادو های خود را آپگرید کنید و به بعد های دیگری از هر جادو دست پیدا کنید برای مثال در ابتدای بازی شما با استفاده از قدرت ” Posession” تنها قادر هستید وارد بدن حیوانات شوید اما با آپگرید کردن آن, توانایی ورود به بدن انسان ها را نیز پیدا خواهید کرد.

البته جادوها تمام ماجرا نیستند و کوروو از اسلحه هایی نظیر شمشیر, نارنجک, تپانچه و تیروکمان نیز بهره می برد و اتفاقا به خاطر اینکه روزی محافظ مخصوص ملکه نیز بوده است راه و روش استفاده از هرکدام از آن ها را به خوبی می داند. اما در هنگام مخفی کاری کوروو این قدرت را همانند دیگر بازی ها دارا می باشد تا با مخفی شدن در پشت اجسام گوناگون مانع از دیده شدنش توسط دشمنان شود, از سوی دیگر دشمنان حتی قادر هستند با شنیدن صدای پایتان نیز از حضور شما در محیط اطلاع پیدا کنند, البته شما می توانید از همین موضوع به نفع خود بهره ببرید و برای مثال با ایجاد صدایی , دشمنان را به محل دلخواه بکشانید و استراتژی خود را عملی کنید.تمام اینها در حالی است که کوروو این توانایی را دارد که در زمان مخفی کاری نیز از جادوهایش استفاده کند, به طوری که هرکدام در مخفی کاری ها , همان طور که در سکانس های اکشن به کار می آید, قابل استفاده هستند.

 

همان طور که تا حدودی هم پیشبینی می شد,Dishonored فاقد هر گونه بخش چندنفره است, و طبق گفته ی سازندگان نیز آنها سعی کرده اند, تمام تمرکز خود را بر روی بخش تکنفره ای جذاب, سرگرم کننده و کامل بگذارند, تا اینکه بخواهند همانند بسیاری از بازی های دیگر تنها به خاطر بالابردن ارزش بازی هایشان به زور هم که شده این بخش را وارد بازی کنند.

دنیای کثیف من

از لحظ دیداری,Dishonored واقعا به خاطر حضور افرادی همچون Harvey Smith و Victor Antonov که در ساخت بازی هایی همچون Deus Ex, Half Life 2 و City 17 دست داشته اند, بدون تردید شما را به یاد این عناوین می اندازد. سازندگان تلاش های بسیاری کرده اند تا دنیایی Dishonored را علاوه بر تضاد هایی که با واقعیت دارد, واقعی و تاثیرگذار جلوه دهند.ویکتور آناتوف از شهری همچون دان وال به عنوان شهری بزرگ یاد می کند, شهری که همانند بسیاری از شهر های قرن هفتدم به خصوص لندن, کثیف, شلوغ و زندگی کردن در آن ها سخت بوده است. این در حالی است که با نگاهی به نمایش های بازی می توان دریافت که طراحان در طراحی شهر سنگ تمام گذاشته اند و توچه ویژه ای به جزئییات داشته اند. از طرفی با اینکه گفته می شود محیط بازی شباهت های غیرقابل انکاری با عناوین همچون Deus Ex, City 17 و Fable دارد اما این به دین معنا نیست که استایل معماری شهر تنها در الهام برداری از بازی های فوق خلاصه شده باشد, بلکه طراحان بزرگ Arkane توانسته اند با در کنارگذاشتن ایده های منحصر به خودشان و الهام برداری از بازی های فوق یک کلاس جدید و متفاوت را در این زمینه تحویل مخاطب دهند. همان طور که گفته شد گرافیک هنری Dishonored چیزی کم و کسر ندارد, از سویی دیگر گرافیک تکنیکی نیز همین رویه را پیش گرفته است, و به طور کلی بخش گرافیک بازی در سطح بالایی قرار گرفته است. و سران Arkane تواسته اند که به خوبی از قدرت Unreal Engine 3 در این زمینه بهره ببرند.

 

بازگشت آزادی

Dishonored به شکلی تنها عنوانی است که قصد دارد بعد از Deus Ex و Thift به معنای واقعی آزادی عمل را به دنیای بازی های کامپیوتری بازگرداند. در این زمان, بسیاری از بازیبازها دیگر تا مجبور نشوند, رو به مخفی کاری نمی آورند, و آنقدر بازی ها در این زمینه سطحی هستند که بازیباز را خسته کنند, اما Dishonored طوری مخفی کاری را معنا کرده است که مطمئن باشید با انتخابش پشیمان نخواهید شد و با تمام وجود با ترکیب قابلیت های مختلف کوروو از آن لذت خواهید برد. از طرفی همین قابلیت ها در قالب سکانس های اکشن , گیم پلی ای هیجان انگیز و سریع را عرضه می کند. به شخصه خیلی دوست دارم بعد از تجربه ی بازی, پای صحبت با دوستانم بنشینم و همگی در مورد راه های مختلفی که در پیشروی در بازی تجربه کرده ایم صحبت کنیم !. پس با توجه به این تفاصیر فکر کنم شما نیز مثل من بعد از خواندن این مطلب به سراغ تقویمتان رفته و تاریخ ۹ اکتبر را برروی آن علامت بزنید !